fredag den 15. februar 2013

Unge i Prag

Hold da op, hvor det ikke er fedt at se tv-billederne fra Prag lige nu. Unge mennesker på 15-16-17 år, der slås på gaderne, der ødelægger hotelværelser, overfalder hinanden med knive (!) og generalt fylder op på skadestuerne i Prag med alkoholrelaterede skader.

Jamen hvad er det for noget. Jeg føler mig gammel.

Der bliver så rettet kritik mod rejsearrangørerne.  Det kan da godt være de har et vist ansvar...men hvorfor er det at ansvaret bliver lagt hos alle andre end der hvor det hører til?

Hos de unge. Det er muligt at rejsemæglerens guider har været tåbelige, men hvem er det der har sloges med politi, smadret hoteller og overfaldet hinanden med knive? Jeg mener det er da ikke normal adfærd? Det er ikke noget mine unge mennesker, hverken dem jeg har derhjemme eller dem jeg har i skolen, kender til. Så hvornår slår det klik for de her unge?
Måske skulle forældrene være en liiile smule mere opmærksomme på hvornår de sender deres børn ud alene?
Mine har i hvert fald ikke fået lov. De har været på ture med fodboldholdet, hvor der var masser af voksne med...og med skolerne, hvor der også var masser af voksne med.

Den store bliver 18 til oktober, og så er min indflydelse jo selvfølgelig minimal, sådan lige i øjeblikket, men håber da at hun husker fornuften når tiden kommer. Ved hun gør det, faktisk.

Ville aldrig sende min 15 årige alene uden voksne til udlandet...det er i hvert fald sikkert.

Tror simpelthen ikke på at de unge er gamle nok til at være ude og drikke en uge uden voksne...jamen helt ærligt...de må sgu da slet ikke drikke? De må ikke komme ind nogen steder herhjemme og drikke...så vi sender dem til Prag? Hvad tænker de forældre på?

Så sidder de i tv og fortæller at de godt nok synes der skal forældre med derned...det sidder de hjemme i deres stue og fortæller mens de snakker i telefon med deres 15-årige? Der er i Prag uden voksne?
Nå ja...man kan undre sig.

1 kommentar:

  1. Her burde jeg vel komme med et svar der minde om at det var den samlede danske lærerstand der igen svigtede og ikke brugte deres vinterferie på at passe på deres studerende.
    Men kan vel kun give dig ret i at det er delvis forældrenes ansvar at have givet lov og ungernes ansvar at opfører sig ordentligt.

    SvarSlet