søndag den 10. februar 2013

Arbejder mænd mere end kvinder?

Har lige læst i politikken at en ny stor undersøgelse viser at mænd arbejder mere end kvinder. 25 minutter mere om dagen for at være præcis. Det lyder jo lige umiddelbart troværdigt nok...min far feks, han arbejdede hele tiden..han er gået på pension, men han arbejder stadig hele tiden...eller meget i hvert fald. Og han er en mand, jo....

http://politiken.dk/erhverv/ECE1894234/ny-stor-undersoegelse-maend-arbejder-mere-end-kvinder/

I artiklen står der at selvom man tæller støvsugning og tøjvask og madlavning med, så arbejder mænd stadig mere.
Der står også at mænd i 1961 gennemsnitligt arbejdede 29 minutter i hjemmet, men nu er er oppe på 2 timer og 17 minutter. Det er dejligt. og gode nyheder eller noget.

Jeg kan se at der i artiklen er lagt vægt på reel arbejdstid, og at  det er på jobbet at mændene især overhaler kvinder timemæssigt.
Artiklen er ret interessant, for den kommer med  nogle forklaringer på hvorfor kvinder arbejder mindre end mænd. Og de argumenter er de sædvanlige selvfølgelig...at der er flere kvinder på deltid, at der er flere kvinder i det offentlige hvor arbejdstiderne generelt er kortere end i det private.

Hvorfor er det mon sådan? Har det noget at gøre med det faktum at nogen skal passe ungerne?
Nogen skal møde så sent at de kan nå at sende ungerne i institution. nogen skal komme hjem tidsnok til at hente dem?  jeg gætter på at flere kvinder stadig vælger jobs hvor de også kan få tid til familien?

Og nu vi snakker arbejde, så synes jeg faktisk den del er lidt interessant. For hvor artiklen husker at arbejdet i hjemmet kan være madlavning og tøjvask, så synes jeg hele konceptet med børnepasningen ligesom er glemt?

Ikke for det...både fædre og mødre er da lige gode til det...men man kan jo hurtigt forestille sig at når mænd arbejder mere....er det nogen andre der må passe ungerne?

En lille personlig historie fra den fjerne fortid. Engang var jeg gift med en mand der havde et fuldtidsjob. ligesom mig. Vi havde to små børn der gik i henholdsvis dagpleje og børnehave.
Min daværende mand spillede en masse musik og tjente da også penge på det. I weekenderne.
Han gik også i gang med en videregående uddannelse...Egentlig en der krævede ret meget fuld tid.

Han var ikke meget hjemme. Arbejdede meget. Jeg passede mit ene job...og passede børn resten af tiden. Jeg bragte dem derhen hvor de skulle og kørte på arbejde, og bagefter hentede jeg dem. Så lavede jeg mad til dem, fodrede dem af, badede dem og lagde dem i seng. Nogen gange nåede deres far hjem og sige godnat.
Han arbejdede nemlig.
Hvad kalder man det jeg lavede? Familietid? Hobby? Jeg tænker at det er det sædvanlige bullshit der her spiller ind. Fordi kvinder igen igen vælger at kunne passe familien...fordi nogen skal jo faneme gøre det...så arbejder vi mindre end mænd?

Måske er det bare mig:) Måske skulle jeg have valgt anderledes...der er jo frit valg på alle hylder.
Men det er bare sådan, at selvom vi lever i et land, hvor vi hylder lige rettigheder...så er der altså jobs der er mere prestige i end andre....nogle former for arbejde bliver stadig slet ikke set som arbejde...heller ikke i denne undersøgelse.

Og indtil vi begynder at se, at det arbejde der udføres udenfor arbejdspladserne også er vigtigt...og noget værd, så vil sådanne undersøgelser til stadighed vise en skævhed.

Og det vil stadig være svært at få visse mænd til det:) Vi er på vej.
Kender da en mand der går hjemme og passer hus og børn. Han er godt nok tvunget til det da han er arbejdsløs...men han kan faktisk godt lide det...lidt. Også fordi hver gang han fortæller det...får han ros for at være sådan en dygtig mand;)

Jeg tror at den der delte barsel som Bjarne C af uransagelige årsager trækker i ørerne vil hjælpe. Når det bliver almindeligt og normalt at mænd er ligeså involveret i barslen og baby...når det ikke længere er en sjældenhed at dele den. når vi kommer op på niveau med de andre nordiske lande...Ja, tænk , DK hænger! Så bliver synet på det måske ændret...

Jeg mener, hvis mænd skal have credit for deres arbejdsindsats i hjemme, så må den dokumenteres. :)


Og her...Sådan ca 5 timer efter denne blog blev skrevet...dukker denne så op...lidt langsomme er de derinde på 180 grader...men til gengæld har de så meget mere skadefro at komme med....bare synd deres konklusioner er så hjerteskærende dumme;)

Husk også lige at denne kvindefjendske side bliver bakket godt og grundigt op af en del liberale mænd;) Skulle nogen have liberale ideer....kan de her se de mest skøre af slagsen...og forhåbentlig græmme sig over at blive puttet i bås med det:::!!!

http://www.180grader.dk/Familie/ny-stor-undersgelse-maend-arbejder-mere-end-kvinder

Jeg ved man selv kan gå ind og læse, men får sådan en lyst til at dele nogen af disse liberale mænds debatindlæg omkring denne artikel...
 Det kan være lidt svært at læse...det er måske meget godt, da det er rystende.
Så det er en samling danske mænd der ytrer sig om danske kvinder....Det er altså sådan nogle mænd ser på kvinder....der er oven i købet nogen af dem der er gift....der er kvinder der elsker mænd der tænker sådan om dem....skræmmende. Disse mænd er liberale.....bare til orientering...


 Skrevet af ragnar 10 timer og 50 minutter siden - Direkte link

I et land hvor vi er i stand til at styre, kan vi bare vælge fornuftige kvinder til at føde vores børn. De vil være taknemmelige for det liv vi kan give dem. Til gengæld giver de os efterkommere til at videreføre vores civilisation.
Nuvel, det HAR vore forfædre allerede gjort - det var bare en fejl at ændre på tingene så kvinder blev opfattet som vores lige, hvilket de ikke er og aldrig har været!






 Skrevet af Martin Olsen 10 timer og 34 minutter siden - Direkte link

For min skyld må kvinder gerne føle sig lige med mig.
Under ingen omstændigheder, ønsker jeg at skulle være lige med kvinder - det ville være et begrænset, kedeligt og, til dels - set bort fra at de kan føde børn af vores sæd - ligegyldigt liv.
- og hvor ville jeg konstant flove mig, med bevidsthed om, at jeg ingen gang er i stand til at forsørge mig selv (at jeg skal modtage mindst 2,4 millioner kroner, bare for at opretholde min livsfunktion)

Lad kvinder styre sig selv. Så giver tingene sig selv.






 Skrevet af Svend 14 timer og 2 minutter siden - Direkte link

Mænd arbejder som altid meget mere end kvinder, og ikke nok med det, deres arbejde er meget mere værd.


 Skrevet af ragnar 12 timer og 30 minutter siden - Direkte link

Prøv at stoppe kvinder i deres såkaldte merarbejde i hjemmet. Det er en del af deres liv at tulle rundt og lave ingenting og småting, pille sig selv i ansigtet og andre steder.
Jeg klarer opvask, indkøb, rengøring, madlavning til min egen tilfredshed på meget kortere tid end min kone. Hvis hun vil bruge mere tid på det eller gøre det anderledes skal hun anse det for at være en hobby eller fritidssyssel - det kan ikke anses for arbejde!










                                                                     


2 kommentarer:

  1. Hvorfor bruge stopur. Ting skal ordnes, og alle bidrager vel med det som de kan byde ind med i et forhold.
    Hvordan det enkelte par vælger at fordele opgaverne på er vel deres valg. Ingen andre har vel lov til at diktere eller komme og banke dem til at ændre sig.
    Hvis kvinden i et forhold ønsker at have mindre andel af det huslige arbejde, er det vel hendes ansvar at få ændret fordelingen.

    Den typiske fordeling af opgaverne som vi ser i dag, skyldes vel den opgave-fordeling som der var i vort samfund for 1-2 generationer siden. Og den er vel heldigvis under opbrud.

    Ps. Gider ikke kommentere på de klaphatte kommentarere som du har fundet frem.

    SvarSlet
  2. Næ...men det er jo de klaphatte kommentarer der viser hvor latterligt det hele er? Jeg Synes faktisk for at være helt ærlig også at det ikke betyder noget om den ene eller den anden i et forhold arbejder mere eller mindre...men når det bliver et samfundsmæssigt debatemne er det jo pludselig ikke Ole og Astrids interne fordeling det handler om men En generalisering der er ubehagelig og i øvrigt forkert. (Hvad er formålet?) Grunden til at jeg skrev om det var at jeg tænkte det ikke kunne vare længe før en eller anden latterlig mandschauvenistisk organisation fandt ud af at bruge de tal til endnu engang at råbe op om kvinders mangler...og sådan blev det:)
    Vi har et samfund, hvor vi istedet for at udvise respekt for hinandens forcer og evner...som mennesker...absolut skal dele disse forcer op i kønsspecifikke bunker...Og det er ikke kun mandschauvenister der gør det...

    SvarSlet